Overlijdensaangifte

Beschrijving

De aangifte van overlijden is de registratie van een overlijden bij de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.

Bij deze aangifte stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand de akte van overlijden op.
Pas na deze formaliteiten geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand toestemming tot de teraardebestelling van het stoffelijk overschot. Lees hier meer over de begrafenis.

Procedure

Wie doet de aangifte?

Meestal geeft de begrafenisondernemer het overlijden aan.
Een familielid, buur of kennis kan dit ook doen, op voorwaarde dat deze persoon voldoende inlichtingen kan geven en de nodige documenten kan voorleggen om de akte van overlijden op te stellen.

Wanneer moet de aangifte gebeuren?

De aangifte gebeurt best zo snel mogelijk na de vaststelling van het overlijden.

Hoe wordt de aangifte van overlijden gedaan?

De begrafenisondernemer of het familielid, buur of kennis, meldt zich persoonlijk aan bij de dienst burgerlijke stand: maak eerst een afspraak

Wat breng je mee?

Bij de aangifte breng je (of de begrafenisondernemer in jouw plaats) de volgende documenten mee:

  • identiteitskaart en eventueel het huwelijksboekje van de overledene
  • het attest van overlijden, opgemaakt door de geneesheer die het overlijden vaststelde
  • indien gekozen wordt voor crematie : de crematieaanvraag
  • voor niet-inwoners: een attest inzake de laatste wilsbeschikking, afgeleverd door het gemeentebestuur van de laatste woonplaats

  • voor begravingen buiten Nazareth is een 'toelating tot begraven' nodig van het gemeentebestuur waar de begraafplaats gelegen is.

Wil je meer info omtrent begrafenissen?

Je kan dit vinden op het:

Bedrag

De overlijdensaangifte is gratis.

Openingsuren en contact

Burgerzaken

Dorp 1
9810 Nazareth
België
Tel. 09 382 82 22
Nu gesloten